ÚvodTechnikaInformaceDebataKontakt
 Astra  Kadett  Technická poradna 
 Linky jinam  Linkovník 
 I. Praha 6.7.2002  II. Praha 7.12.2002 
 Brněnské minisrázek 12.3.2003  III. Poděbrady 17.5.2003  Brněnské minisrázek GSi 31.5.2003  IV. Milovice 4.10.2003 
 V. Milovice 24.4.2004  VI. Milovice 18.9.2004 
 VII. Milovice 14.5.2005  Minisrázek Opava 23.7.2005  Minisrázek Frýdek Místek 13.8.2005  Pravidelné plzeňské srazy  Minisrázek Turnov 4.8.2005  Minisrázek Pardubice 26.8.2005  VIII. Pávov 9-11.9.2005  Minisrázek Pardubice 14.9.2005  Minisrázek Špindl 20.9.2005  Minisrázek v Odrách 12.11.2005  Minisrázek v Brně 9.12.2005  Minisrázek v Praze 10.12.2005  Minisrázek v Kopřivnici 18.12.2005 
 Minisrázek ve Špindlu 22.1.2006  Minisrázek ve Fulneku 4.2.2006  Minisrázek v Brně 10.2.2006  Minisrázek v Praze 25.2.2006  Minisrázek na Třeštíku 10-12.3.2006  Minisrázek v Čáslavi 18.3.2006  Minisrázek ve Stříbře 28.4.2006  Minisrázek v Novém m.n.Moravě 7.5.2006  IX.Milovice 13.5.2006  Minisrázek v Havířově 24.6.2006 I.  Minisrázek v Havířově 24.6.2006 II.  Minisrázek ve Štemberku 2.7.2006  Minisrázek v Brně 3.7.2006  Cyklosrázek v Českém ráji 4.7.2006  Sraz v autokempu Habr 15.7.2006  Minisrázek v Moravském Berouně 9.9.2006  X.Milovice 23.9.2006  Minisrázek v Časlavi 21.10.2006  Minisrázek v Ostravě 21.10.2006  Minisrázek v Hýskově 16.12.2006 
 Minisrázek ve Studénce 6.1.2007  Minisrázek ve Špindlerově mlýně 31.1.2007  Sraz v Hýskově 3.3.2007  Bowling sraz v Sedmihorkách 17.3.2007  XI. Milovice 12.5.2007  Minisrázek v Brně 26.5.2007  Sraz v Habru 30.6.2007  Minisrázek v Liberci 20.7.2007  Minisrázek v Brně 12.9.2007  Minisrázek Slatina 15.9.2007  XII. Pávov 21-23.9.2007  Minisrázek Bedřichov 6.10.2007  Sraz v Hýskově 16.12.2007 
 Sraz v Brně 26.2.2008  Sraz v Hýskově 9.3.2008  Minisrázek v Jablonci 15.3.2008  XIII. Střemy 10.5.2008  XIV. Poděbrady 20.9.2008  Sraz v Hýskově 13.12.2008 
 Sraz v Hýskově 8.3.2009  Jarní sraz v Kobylicích 2.5.2009  Podzimní sraz v Milovicích u Hořic 11-13.9.2009  Sraz v Hýskově 1.11.2009  Sraz v Hýskově 19.12.2009 
 Jarní sraz v Kobylicích 8.5.2010  Letní sraz v Kožlanech 23-24.7.2010  Podzimní sraz v Milovicích 3-5.9.2010 
 Opel Session Habr 7.5.2011 (sraz klubu Opel Old School)  Jarní sraz v Kobylicích 28.5.2011  Sraz Roviště 22-24.7.2011  Podzimní sraz v Milovicích 9-11.9.2011 
 Jarní sraz v Kobylicích 12.5.2012  Podzimní sraz v Milovicích 28.9.2012 
 Jarní sraz u Blaníku 26. - 28.4.2013  Sraz V Habru 26. - 28.7.2013  Sraz u Blaníku 4. - 6.10.2013 
 Jarní sraz v Milovicích 8-11.5.2014  Podzimní sraz v Roudné 3-5.10.2014  Minisrázek v Hýskově 6.12.2014 
 Jarní sraz v Milovicích 7-10.5.2015  Podzimní sraz v Nových Mlýnech 2-4.10.2015 
 Jarní sraz v Milovicích 22-24.4.2016  Sraz v Habru 26-28.8.2016 
 Podzimní sraz v Nových Mlýnech 7-9.10.2016 
 2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016 
 Přidej se k nám  Neplatiči  Sbírka  Srazy  Historie  Recenze  Galerie  Galerie členů  Tipy  Prospekty  Tuning  Linky  Inzeráty 
 Proč měnit rozvodový řemen?  Verze bez kladky  Verze s kladkou 
 Výměna spojkového lanka  Výměna brzdových destiček a kotoučů  Výměna rozvodového řemenu  Výměna olejů  Rozhýbání třmenů GM  Výměna ložiska zadního kola  Výměna termostatu  Lepení předního skla  Antikorozní ochrana spodku vozidla  Jak na korozi  Jak sundat kličku do stahování oken  Výměna manžet na předních poloosách  Výměna tlumičů  Výměna palivového vedení  Výroba rozpěrné tyče  Lepení fólií na skla  Návod na vyřazení EGR ventilu  Návod na výměnu palivového filtru  Návod na vyřazení Lambda-sondy u C16NZ  Výměna olejového přepoušťěcího ventilu  Úprava odvětrání motorové skříně  Výměna silenbloku ramene  Výměna přístrojové desky z Nexie  Výměna ložiska předního kola  Zadní kotoučové brzdy z Audi 80  Výměna těsnění dříků ventilů  Oprava motorku zadního stěrače  Držák výškových reproduktorů  Montáž servo řízení  Výměna brzdových trubiček  Výměna spojky  Oprava čerpadla serva  Výměna stíracího kroužku řazení 
 Schéma  Třmeny ATE  Výměna destiček a kotoučů  Rozhýbání třmenů GM  Obrázky třmenů  Popis třmenů 
 Přední  Zadní  Geometrie  Řízení 
 Verze bez kladky  Verze s kladkou 
 Motory  Lambda  Paměť závad  Vstřikovací ventil MULTEC  Karburátor Pierburg 2E3  Výkon C20NE a C20XE  Výměna rozvodového řemenu  Kontrola bohatosti směsi  Chladící soustava - termostat  Krokový motorek volnoběhu  Utahování šroubů hlavy 
 Schémata  Pojistky  Relátka  Kontrolka stavu paliva  DO  Paměťový cyklovač  Úprava cyklovače 
 Návody  Elektrika  Motor  Digi přístrojová deska  Náprava  Brzdy  Náplně  LPG  Topení  Převodovka  Příručka  Výbava  VIN kód  FAQ 
 Kadett  Astra  O serveru 

Autor: DavidV

Recenze Opel Vectra

Opel Vectra A, zástupce střední třídy (i když jeden z nejmenších), jsem pořídil v roce 2003 s téměř 8-mi lety a dle tachometru 75 000 km. Zdálo se to málo, ale po důkladné kontrole všech možných indikátorů stáří a opotřebení, jsme došli k tomu, že to asi bude pravda. Tento vůz zastoupil Opel Kadett, který už mi přestával v otázce pohodlí a bezpečnosti vyhovovat (na jeho obhajobu musím konstatovat, že na svůj věk 17 let a 220 000 km to bylo celkem spolehlivé auto a taky proto jsem značce zůstal věrný).

Rozhodně to nebyla chyba. Auto mám již 3. rok a doposud bych je označil jako velmi spolehlivé. Jediná vyložená závada, kterou jsem musel neprodleně řešit byla vyskočená pružinka v karabině připnutí bezpečnostního pásu, ale to mi trvalo asi hodinu doma. Trochu trpělivosti jsem obětoval i výměně prachovky na předním brzdovém třmenu. Dále jsem nechal vyměnit podsvícení topení a jednu žárovičku v palubovce, které lety praskly. Ještě bych se zmínil o špatném kontaktu v servopohonu centrálního ovládání v kufru, který jsem dočasně vypojil, takže kufr musím otvírat výhradně klíčem. Tím výčet závad končí.

Co se týče spotřebních věcí, tak jsem doposud vyměnil následující komponenty: rozvodový řemen (preventivně), baterku (také spíše preventivně), brzdové desky, silentbloky zavěšení levého předního ramene (klepalo to), všechny tlumiče (už jsem cítil nejistotu a auto se houpalo jako koza), přední pružiny (při výměně tlumičů se ukázalo, že je u jedné z pružin ulomeno cca ½ závitu, tak jsem to nechal pro klid vyměnit na obou stranách), zadní prasátka (uvalil jsem odvzdušňováky, na které snad nikdo nikdy nesahal). Výčet se zdá celkem dlouhý,ale dovoluji si upozornit, že nesnáším, když něco na autě nefunguje tak, jak má. S mnoha věcmi by se dalo ještě určitě jezdit, ale je lepší auto udržovat v pořádku, než to pak řešit nárazově za těžký balík peněz. Navíc se neštítím vzít do ruky šroubovák a kleště, tak je to kolikrát jen o ceně náhradních dílů, které nejsou drahé a je jich mnoho z druhovýroby nebo po vrakovištích. Ještě k tomu si dovolím upozornit, že auto má najeto 110 000 a měněné věci byly všechny původní (asi kromě baterky), takže by mě to dřív nebo později stejně čekalo. Nezastávám totiž názor, že je lepší auto prodat a koupit novější, když jsem ha za 3 roky poznal, a vím, co od něj mohu očekávat. O finanční stránce výměny auto za auto ani nemluvě.

 

Motor 1.8i (C18NZ) patří k pověstným Oplovským nesmrtelným 8-ventilovým agregátům, o které se vůbec nemusíte starat. Výměna oleje (10W40) je to jediné, co na něm provádím. Možná by stálo za úvahu jej zespod ochránit plechem, neboť vana náchylná ke korozi dost trpí. Otázkou je, zda by vana v parních letních měsících byla dostatečně ochlazovaná obtékajícím vzduchem. Jeho kladem je velmi široké pásmo otáček, v kterých jej mohu bez protestování zatěžovat. Od 1500 1/min až do 5500 1/min nabízí plynulý zátah (méně než 1500 se mu moc nechce do otáček a více než 5500 jej netočím) a opravdu optimální je pásmo mezi 2000-3000 1/min. Jeho nevýhodou je relativně malý výkon 66 kW, který je patrně reciproční ke spolehlivosti. Je to prostě běžec na dlouhé tratě. Typická pro Opely z 90. let je dlouhá převodovka, která poněkud obnaží poddimenzování motoru, takže rozjezd není z nejsvižnějších a se zapnutou klimatizací je to ještě horší. Zato má velikou výhodu při dálničním provozu, kdy ve 140-ti km/h motor točí nějakých necelých 3500 1/min, což se příznivě odrazí na spotřebě i hluku v kabině. Zde se ani vliv klimatizace neprojevuje, takže rychlost se dá bez problému nejen udržet, ale i zrychlit. Lze také např. dvojku rozjet na téměř 100 km/h rychlost. Když už jsem nakousl spotřebu, tak motor opravdu zaslouží pochvalu, neboť dlouhodobá spotřeba, kterou pečlivě monitoruji, se pohybuje lehce pod hranicí 7,6 l/100 km. Nutno ovšem podotknout, že rychlost vozidla ovládám výhradně plynem a vůbec jezdím spíše plynule, i když na hranicích předpisů. Čistě městskou spotřebu neznám, jelikož tvoří cca 25%, ale spotřeba na dovolených obvykle pokoří  7-mi litrovou hranici, a to i se zapnutou klimou a plným autem na dálnici při cestovní rychlosti do 140 km/h. Rozdíl spotřeb mezi zimním a letním provozem je průměrně tak 0,5l/100km

 

Z jízdních vlastností jsem doslova nadšen (zejména teď po výměně tlumičů).  Auto drží stopu neuvěřitelně dlouho a když už se trhá, tak neutrálně, takže s citlivou nohou na plynu se dá dosáhnout i přetáčivý smyk. Manželka tyhle radovánky moc nemusí, takže ta spíš ocení právě tu jistotu při vedení. Zajímavé je, že má tyhle vlastnosti se zachováním komfortu odpružení, kdy se přes nerovnosti doslova přehoupne. Brzdy bych po pravdě uvítal ostřejší, ale na vině bývá často ne zcela zdařilá koncepce samostavu v bubnech (rohatka-západka). Samostav se zanese prachem z obložení a krok brzdy se prodlužuje, což je nepříjemné. Pokud je všechno čisté, tak samostav funguje výborně, jak jsem se teď na vlastní oči přesvědčil při kontrole, zda v Opel servise „umí“. Jinak účinnost brzd je solidní a dokonce jsem na suchém asfaltu „vyzkoušel“ i vymoženost zvanou ABS při intenzivním brždění v zatáčce. Na řazení jsem si musel trochu zvykat, neboť motor s CPU má delší reakční doby v porovnání s karburátorovým motorem z Kadetta, kde jsem lupal jeden kvalt za druhým. Zde je nutno dát motoru chvilku čas, než otáčky poklesnou. Řazení je mírně nepřesné, respektive není znatelně cítit, jak kvalt zaklapl (v porovnání s Fordem Escortem nebo s Nissanem Almerou u kolegů). Jde však lehko a dráhy jsou přímé a ne příliš dlouhé. Posilovač řízení zrovna nepatří k těm vysoce účinným, takže o točení jedním prstem si můžu nechat zdát. Parkování ovšem je velmi pohodlné i pro moji ženu, která volant jednou rukou bez problému utočí. Toto drobné negativum se projeví při vyšších rychlostech jako pozitivum, neboť auto ještě nedisponuje žádnou proporcionální regulací posilovacího účinku, takže řízení ve vysokých rychlostech je příjemně tuhé. Pocit kontaktu s vozovku je subjektivně dobrý a řízení se mi zdá přesné.

 

Vůz má na rok výroby 1995 celkem solidní výbavu, která čítá: manuální klimatizaci, ABS, 2xSRS, posilovač řízení, originál střešní okno manuální, RMG, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadla dělená 1/3 a 2/3 včetně sedáků, loketní opěrka, která překrývá otvor pro převoz dlouhých tenkých předmětů (opravdu skvělá věc v zimě na lyže). Vůz je sedan, čímž je trochu limitován přístup do 530-ti litrového obřího kufru, ale ne nijak drasticky. Co se týká vzhledu vozidla, tak to je individuální měřítko, ale ve srovnání s vrstevníky se Vectra designérům povedla a nárazníky a zrcátka v barvě karoserie jí sluší stejně, jako upravená mřížka chladiče a falešná světla na víku kufru. Navzdory tom, že je to Opel a nemá ještě pozinkovanou karoserii, tak koroze této faceliftované verze nesžírá železo tak, jako u jejich starších sester. Konkrétně u mého vozu jsou za 11 let nedotknuté ani prahy ani lemy. Pouze zadní levé dveře měli na sobě pár pupínků dole u lemu. Ty jsem vybrousil na kov a opravil. Jinak jsem loni před zimou provedl nástřik podvozku a dutin a zima ukázala, že to byl dobrý krok.

Interiér je stále pohledný a přehledný, kromě spínače zadní mlhovky a naklápění světel, které překrývá věnec volantu, který se dobře drží. Malinko bych vytkl lehce vyosené sedadlo řidiče vůči volantu, ale už jsem si zvykl. Interiér nabízí mnoho odkládacích ploch a měkčené plasty vypadají pěkně a ani po 11-ti letech výrazně nevržou na nerovnostech. Kočičí hlavy autu moc nesvědčí, ale naštěstí takových silnic již moc není. Sedadla jsou pohodlná a ani delší cestování mi nezpůsobuje žádnou újmu.

 

Závěrem bych řekl, že Opel Vectra A bylo velmi vydařené auto a na základě vlastních zkušeností nechápu, kde se bere obecné povědomí, že vozy Opel nestojí za nic. Stačí nahlédnout do statistiky TÜV a čísla tam hovoří jasně. Corsa, Vectra, Astra patří k nadprůměrně spolehlivým vozům ve stářích od 4 do 11 let.

 

Technické informace:

Výrobce : Opel
Model:  Vectra A, sedan
Rok výroby:   1995
Obsah / označení motoru:  1796 ccm (1.8i / C18NZ)
Výkon  kW/k:    66 / 90  @ 5400 rpm
Točivý moment: 145 Nm  @ 3000 rpm
Rozměry d x š x v:      4430 x 1700 x 1400 mm
Rozvor:  2600 mm
Objem zavazadelníku: 530 l
Dlouhodobá spotřeba:  7,6 l/100 km
Pohotovostní / užitečná hmotnost:   1150 / 500 kg
Kilometrový proběh:    110 000 km (pořízeno v 75 000 km)