Autor: Vrabi

Rozhýbání zadřených brzdových třmenů

 

U většina Kadettů (bohužel) se setkáváme s předními brzdovými třmeny GM (DELCO). Ty mají tu nepříjemnou vlastnost, že po určité době nám zatuhnou a pak se projevují při brždění nepříjemným klepáním do volantu, v případě silného zadření může dojít dokonce k zablokování brzdiče a následnému spálení brzdových destiček event.i kotouče brzd.

Nejlepší je proto každé 1-2 roky brzdič zkontrolovat a v případě zatuhnutí jej rozhýbat.

Důležité je kontrolovat stav prachovek a zakrytování šroubů.

 

Brzdový třmen GM poznáme podle toho že vypadá takto:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Správnou funkčnost ověříme zahýbáním třmenem, rukou ve směru šipek.Třmen musí jít posouvat plynule, bez vynaložení velké síly.

Pokud nelze třmenem pohnout,či se posouvá trhavě pak musíme přistoupit k vyčištění a rozhýbání.

Nejprve sundáme brzdovou hadičku vyšroubováním šroubu v brzdiči, kapalinu necháme odkapávat do nádoby a tím později umožníme její výměnu za novou.

Vhodným nástrojem, nejlépe dřevěným klínem nebo šroubovákem roztáhneme brzdové destičky od sebe.

Pak lehce poklepeme kladivem z boku na krytky upevňovacích šroubů tak aby nám vznikla pod nimi malá štěrbina.Ostrým šroubovákem (dlátem) odpáčíme a sejmeme krytky.

Pod krytkami je dvojice imbus šroubů.

 

Tyto šrouby vyšroubujeme a poté celý brzdič sejmeme.

Upneme brzdič do svěráku, do otvorů pro šrouby vrátíme šrouby zpět, do vnitřního šestihranu nasuneme montážní klíč a údery kladivem na montážní klíč vyrazíme ven ocelová pouzdra v kterých jsou šrouby uloženy.Při tom musíme dávat pozor abychom na druhé straně vysouváním pouzdra neroztrhli prachovku, která nám kryje pouzdra proti nečistotám.

Po vyjmutí pouzder tyto očistíme petrolejem nebo vyleštíme leštící pastou, pouzdra se nesní obrušovat, mají na sobě nanesenou vrstvu chromu pro zlepšení kluzných vlastností, pokud je tato vrstva poškozena musíme pouzdra vyměnit.

Vnitřní plocha otvoru pro pouzdra v brzdiči se očistí petrolejem, hrubé usazeniny lze oškrábat šroubovákem.Pokud jsou otvory v brzdiči uvnitř zkorodované, lze je jemným smirkovým papírem opatrně vybrousit, ovšem potom nesmíme zapomenout důkladně vytřít všechen smirkový prach.

Vnitřní plochy otvorů v brzdiči lehce natřeme vhodnou vysokoteplotní vazelínou (grafitová) a zkušebně nasuneme ocelová pouzdra, ta se musí nechat lehce v otvorech posouvat rukou.

Brzdič namontujeme zpět , upevňovací šrouby před našroubováním potřeme lepidlem zabraňujícím povolení.

Vyzkoušíme zda jde třmenem volně pohybovat.

Krytky šroubů zevnitř očistíme, na těsnící plochu naneseme přiměřenou vrstvu silikonu a lehkými údery kladiva je vrátíme zpět.

Odvzdušníme brzdový systém a provedeme zkušební jízdu.

 

POZOR !!  Při prvním zabrždění se nám třmeny ustavují a proto je potřeba dbát zvýšené opatrnosti abychom hned po renovaci do něčeho nenabourali.Při dalších bržděních již bude účinek brzd normální.

 

Osobně mě již toto neustálé kontrolování a rozhýbávání GM třmenů přestalo bavit a tak jsem je nahradil třmeny z Vectry a vzduchem chlazenými kotouči, lze namontovat i třmeny z Ascony, které se vyráběli i ve variantě pro nechlazené kotouče.Tyto třmeny nemají pohybová kovová pouzdra, k personu jsou pevně přišroubovány a pohybují se v kolejničkách a gumových pouzdrech.

Pozn. Roger:
Udělal jsem totéž, akorát jsem použil třmeny na nechlazené kotouče a použil původní kotouče a destičky. Výměnu třmenů GM za ATE velice doporučuji.