Autor: Standa

Krokový motorek volnoběhu - Ventil volnoběhu

Krokový motorek volnoběhu pro motory C13N, C14NZ, C16N(L)Z, X16XEL atd ... se systémem řízení Multec
(v návodu použit pro ilustraci motor C16NZ)




Nesprávná funkce krokového motorku většinou způsobuje kolísání volnoběžných otáček, vysoké otáčky za jízdy na volnoběh, špatné starty a celkově nepravidelný chod motoru.

Nachází se na přední straně vstřikovací hlavy v levé polovině, tak že k jeho demontáži je třeba odšroubovat kryt vzduchového filtru (v případě velkého kulatého). Je-li vzduchový filtr umístěn v levé přední části motorového prostoru a na vstřikovací hlavě je pouze tzv. "žába", není třeba kryt ani filtr demontovat.


Zda-li motorek vykazuje známky života zjistíme následovně. Odšroubujeme jej pomocí dvou šroubů TORX a umístíme tak aby bylo vidět na jeho horní část s pružinkou. POZOR na gumový O-kroužek, který není dobré ztratit. Konektor necháme připojený. Po otočení klíčku zapalování by měl motorek povyjet ven, nebo se alespoň pohnout.


Způsob čištění, který jsem zvolil já byl takový, že jsem motorek prostříkal sprayem WD-40 a nechal chvilku působit (cca 5 minut), po té vyklepal nečistoty a postup opakoval. Motorek se zanáší hlavně olejovými výpary, které jsou do vstřikovací hlavy přivedeny z odvětrávání klikové skříně. Po tomto vyčištění je vhodné pružinku pokapat několika kapkami hustšího oleje a nechat zatéct do motorku.

Další způsob který jsem vyzkoušel (na na první pohled nefunkčním motorku) vypadal tak, že jsem osičku s pružinkou z motorku postupným "vykláním" vytáhl, prostříkal WD-čkem a vatou vyčistil. Po opětovném vrácení osičky motorek fungoval naprosto bez problémů. Tento způsob je méně vhodný, neboť při něm může dojít poškození závitu na osičce, nebo přímo na motorku a tím k celkovému zničení.


Důležité !!! V jakémkoliv případě je třeba dodržet vzdálenost od příruby motorku ke konci hřídelky, která nesmí být větší než 28mm, jinak by motorek nešel zamontovat zpátky.







Ventil volnoběhu pro motory C20NE, C20XE, C25XE, X25XE, X30XE atd ... se sytémem řízení Motronic
(v návodu použit pro ilustraci motor C20NE)


Umistetni u C20NE

Umístění ventilu volnoběhu na motoru C20NE.

Demontáž spočívá pouze v odpojeni vstupní, výstupní hadice a konektoru.


Postup čištění je obdobný jako předchozího. Vstup i výstup vystříkáme například sprayem WD-40 a necháme působit. Potom je možné vnitřek ještě vytřít vatou, nebo malým štětečkem a tím odstranit všechny nečistoty.

Nastavení volnoběhu

Na obrázku je označen imbusový šroubek (zalitý pryskyřicí), kterým je možné nastavit volnoběh. Nastavování je potřeba provádět přímo za chodu motoru, protože při otáčení je reakce poměrně rychlá a ostrá. Většinou stačí cca jedna otočka k mírnému doladění volnoběhu. V konečné fázi zafixujeme šroubek proti samovolnému pootáčení kapkou barvy, nebo opět pryskyřicí.







Ventil volnoběhu pro motory C18NE, 18SE, 18E atd ... se systémem řízeni Jetronic

Umístění u C18NE

Umístění ventilu volnoběhu na motoru C18NE.

Demontáž spočívá pouze v odpojeni vstupní, výstupní hadice, konektoru a odšroubování ze skříně vačky.


Postup čištění je opět obdobný jako předchozího. Vstup i výstup vystříkáme například sprayem WD-40 a necháme působit. Potom je možné vnitřek ještě vytřít vatou, nebo malým štětečkem a tím odstranit všechny nečistoty.






Vzhledem k tomu, že tyto části fungují jako bypass škrtící klapky, je více než vhodné pročistit i ostatní komponenty kolem sací části motoru,
jako jsou například přívodní hadice v případe volnoběžných ventilů a části se škrtící klapkou v případě krokového motorku od nánosu olejových výparů.