Autor: Vrabi

Montáž LPG do vozidla, ano či ne?

Jelikož najezdím docela dost kilometrů, tak jsem hledal způsob jak bych čelil neustále se zvyšujícím nákladům za benzín.

Auta s dieselovým motorem mě moc nelákají, odrazuje mne hlučnost,nízká akcelerace a zhoršené vlastnosti startování za nízkých teplot.

Jako jediná kompromisní alternativa mi nakonec zbyla montáž zařízení na LPG a mohu po více jak 50 000 najetých kilometrech prohlásit,že toho nelituji.

Rád bych se proto podělil o své zkušenosti s tímto zařízením.

Pořídil jsem si komplet od firmy BRC, je to v oblasti LPG zařízení jedna z nejrozšířenějších firem v ČR.

Váhal jsem zda si mám pořídit levnější verzi s regulací podtlakem nebo dražší s elektronickou řídící jednotkou,nakonec jsem investoval do elektroniky,zařízení je ovládáno za pomoci snímání signálu z lambda sondy, která dává informace jednotce o obsahu kyslíku ve výfukových plynech a na základě toho se nastavuje bohatost směsy.

Bohužel po montáži zařízení jsem zjistil,že má sonda již má svá nejlepší léta za sebou a musel jsem zakoupit novou,od výměny sondy mi výrazně poklesla spotřeba a celkově se zlepšil chod motoru.

Původně jsem měl válcovou nádrž v kufru, ale jelikož používám auto jako pojízdnou dílnu v kombinaci se skladištěm tak jsem ji vyměnil za toroidní nádrž umístěnou v prostoru rezervy,oproti válcové nádrži mám zachovánu původní velikost kufru a rezervu mám přišroubovanou k podlaze.

Ceny zařízení a návratnost zde neuvádím, jelikož se průběžně mění a není problém si zjistit jejich aktuální stav.

 

Uvádím zde několik postřehů z praxe:  

  Montáž zařízení trvá většinou jeden den,takže to není nic časově náročného

·  Je dobré si zakoupit zařízení od známého výrobce,u levných zařízení je v případě poruchy velký problém s náhradními díly

·  Před montáží je dobré vyměnit minimálně svíčky a vzduchový filtr,je dobré proměřit i vysokonapěťové kabely a zkontrolovat cívku a rozdělovač

·  Zkoušel jsem speciální svíčky na LPG,moc se mi ale neosvědčily,při provozu na LPG jezdily skvěle,bohužel při provozu na benzín se chovaly nevypočitatelně (samozápaly,vynechávání)

·  Spotřeba při dobře nastaveném zařízení téměř nestoupne oproti benzínu,lehce poklesne akcelerace,motor jde celkově klidněji a olej je při výměně daleko čistější

·  Moderní zařízení jsou vybaveny automatickým přepínačem benzín/plyn a tak i jedinci méně technicky nadaní nemají s obsluhou zařízení žádné problémy,automobil nastartuje na benzín a po dosažení cca 2500 ot/min se sám přepne na LPG,při přepnutí dojde jen k nepatrnému cuknutí a kromě rozsvícené diody nemáte šanci poznat zda jedete na LPG či benzín

·  Mýty o nebezpečnosti výbuchu jsou spíše z kategorie jedna paní povídala,při montáži v odborné dílně a použití schválených komponentů je bezpečnost u tohoto zařízení mnohem vyšší než u benzínu,zařízení je vybaveno mnoha bezpečnostními prvky např.:při porušení potrubí se zvýší průtok LPG a průtokový ventil zablokuje nádrž tak aby nedocházelo k úniku plynu,nádrž je vybavena přetlakovou pojistkou takže v případě havárie nebo požáru nemůže dojít k roztržení a explozi,všechna zařízení jsou dimenzována na mnohonásobně vyšší tlak než je provozní aj.

·  Po montáži nádrže vypadalo auto jak když vezu v kufru dva pytle cementu,proto jsem zakoupil na vrakovišti silnější zadní pružiny z Ascony a zaměnil je za původní

·  Zařízení nevyžaduje žádnou zvláštní údržbu, po cca 10 000 km je dobré vyměnit čistící filtr LPG (100 Kč) a po 50 000 km provést výměnu membrán v reduktoru (1000 Kč), obojí je lepší svěřit odborné dílně

·  Je nutno zkrátit výměnné lhůty zapalovacích svíček a vzduchového fitru o cca 1/3,zanesený vzduchový filtr výrazně ovlivní spotřebu LPG a u svíček platí že směs propan butan se hůře zapaluje a proto je nutné je mít v bezvadném stavu,někdo doporučuje snížit elektrodovou vzdálenost o 0,1 – 0,2 mm, podle mých zkušeností to ale nemá vliv

 

Pokud máte auto na leštění v garáži a jezdíte pouze v neděli za babičkou,jezděte i nadále na benzín, při 10 000 km/rok začněte přemýšlet a při více jak 15 000 už podle mne není co řešit,jednoznačně doporučuji montáž LPG

Základní části LPG zařízení:

Toroidní nádrž: Reduktor:
Elektronika:   Mix:

Mnoho ekologických a ekonomických kilometrů Vám přeje Vrabi.