Autor : Oplik.Jenik

Řízení OPEL KADETT E - (hřebenové, servo)

Verze pro motory 1.8 + 2.0 8V (18E,18SE, E18NV, C18NZ,C20NE-SER/SEH)


Určitě to znáte samy, nepříjemné kovové klepání do volantu při přejíždění nerovností na vozovce. Každý v první řadě kontroluje čepy řízení a jejich vůle, ale co když to klepe i po jejich výměně? Taky jsem se zaobíral touto otázkou. Nejčastější příčinou bývá:

a) volná hřídel řízení (spadlý, nebo chybějící plastový kroužek na ochranné trubce sloupku řízení viz obr.1)
Jak na opravu? : Kroužek stačí zatlačit a uchytit nějakou páskou.

hridel s krouzkem
obr.1 - hřídel řízení s kroužkem

b) vytlučený vodící článek na hřebenu řízení (plastový běžec se zapouzdřenými závity pro šrouby na připojení levé a pravé řídící tyče) tento vodící článek tluče o kryt řízení.

Jak na opravu? : Vodící článek nelze vyměnit. Jediná možná oprava je výměna celého řízení.


Protože jsem měl závadu b) a věnoval jsem určitý čas kompletní generálce mého kadetta, nemohlo přijít v úvahu nechat vadné řízení v mém voze, ale když už jsem měl řízení demontovat a nahradit ho jiným tak jsem zvolil alternativu se servo řízením (řízení s posilovačem).

Výměna řízení, popřípadě záměna za servo řízení s montáží všech potřebných prvků je celkem jednoduchá a jde zvládnout za jedno dopoledne i na parkovišti před domem.

Co k tomu potřebujem:

- Výměna klasického řízení

Sadu nářadí (potřeba kloubového nástavce na golu), jiné - lepší řízení, nové manžety řízení (když už to máme venku, je lepší je vyměnit za nové), novou bezpečnostní závlačku na plechové pojistky, pastu proti povolení šroubu a 2x nové silonové matky M8.

- Záměna za servo řízení

Sadu nářadí (potřeba kloubového nástavce na golu), servo řízení (je několik druhů) + spojku řízení obr 2., servo čerpadlo (+ 3x úchytné šrouby do bloku motoru), nový klínový řemen, tlakové hadice (+ jejich plastové příchytky ke karoserii vozu) vyrovnávací nádržku (s úchytným třmenem), hadicové stahovací pásky průměru 12-20, hydraulický olej typu DEXRON (castrol apod.) bohatě vystačí 1 litr, nové manžety řízení (když už to máme venku, je lepší je vyměnit za nové), novou bezpečnostní závlačku na plechové pojistky, pastu proti povolení šroubu a 2x nové silonové matky M8.
Spojky rizeni
obr.2 - spojky řízení, strana k hřídeli řízení



Servo řízení a jejich možné použití:

Nejčastějším použitým servo řízením v kadettu 2.0 bylo od výrobce ZF (šroubení tlakových trubek na řízení je INBUSEM), k řízení je potřeba spojka, řízení čtyř hran směrem na hřídel řízení obr. 2, a z druhé strany "tisíci hran" směrem na řízení obr. 3. Řízení typu ZF je nejlepší demontovat z nějakého vozu jako celek se všim potřebným.

Hlavně je nutné mít kompletní hadice (nové stojí u Opla cca. 4tis kč !), pokud máte zpuchřelé, nebo jen jejich tlakové konce a šroubení, tak není problém u některé odborné firmy nechat vyrobit náhradu (je nutné znát přesné délky)
Toto řízení je možné nahradit z vozu: ASTRA F, VECTRA A, Calibra.
Spojky
obr.3 - spojky řízení, strana k řízení
Zleva: pro vozy 1=NEXIA (servo), 2= Kadett hřebenové řízení, 3=Kadett řízení servo ZF (tisíci hran)

Další možné náhrady řízení: NEXIA obr.4, nebo slabší verze Kadettů, samotné řízení je prakticky totožné, jen nastane problém s čerpadlem (kadett 1.6 a nexie ho maj umístěné v rozvodech), je nutné sehnat jiné čerpadlo (upravit tlakovou hadici šroubení směrem k řízení zabrousit o cca 10mm, ale až poté co zkontroluje zda-li tam vůbec pasuje!!!!) a hadicích (jiné délky a šroubení).
Hridel - ctyrhran
obr. 4 - servo řízení (hřídel čtyř hran)



Samotná demontáž :

Zaparkujeme na rovině, zajistíme vozidlo proti samovolnému pohybu (dobré je zaparkovat s koly a volantem do roviny). Otevřeme motorový prostor a zdemontujem nádržku vody pro ostřikovače, odpojíme kabely k senzoru brzdové kapaliny a povolíme expanzní nádržku na chladící kapalinu. U některých verzí, hlavně s karburátory, musíme sundat kryt vzduchové filtru a některé části karburátoru.

A nyní k demontáži řízení : sejmeme plechové pojistky na šroubech řídící tyče a šrouby povolíme klíčem číslo 21 viz. obr.5, po vyvěšení řídících tyčí povolíme úchyty (PODKOVA) pryžových silentbloků řízení klíčem číslo 13 horní i dolní viz obr.6, ve spod jsou dvě matky, první drží úchyt pro benzínové hadice a druhá už je se silonem (na matky a horní šroub musíme použít větší silu neboť jsou zajištěny lepidlem proti samovolnému uvolnění). Po sundání plechového úchytu (podkovy) totéž z opakujem i na druhé straně viz obr.7. Tady už to je hůře přístupné, zvlášť matka vespod (potřebujem dlouhý nástavec s kloubem na ráčnu, neboť nám tam překáží velice citlivé brzdové potrubí), asi nejhorší je to u verzí s ABS!. Po sundání i této druhé "podkovy" nám drží řízení pouze za spojku uvnitř vozu viz obr.8. Tuto spojku povolíme klíčem číslo 13 a vyšroubujem oba pojistné šrouby, poté vezmem nějaký vhodný předmět (plochý široký šroubovák) a zastrčíme do škvíry na spojce mezi dvě části co spojoval šroub a opatrně roztáhnem zatlačením nebo zaklepnutím kladivem. Tímto se nám spojka nepatrně roztáhne a půjde lehce stahovat. Když už máme povolenou spojku řízení, tak z motorové části opatrně vypáčíme řízení směrem od přepážky kabiny. Pokud nám spojka řízení zůstala na hřídeli řízení, musíme jí stáhnout ještě ve voze, protože by jsme se sní neprotáhli ven z auta. Po sejmutí spojky řízení sundáme i těsnící gumu. A řízení mužem opatrně vytáhnout ven z vozu a to směrem na stranu spolujezdce.

Odpojene tyce rizeni
obr.5 - odpojené tyče řízení

Uchyceni
obr.6 - uchycení řízení (strana u spolujezdce, motorová část)

Uchyceni - strana ridice
obr.7 - uchycení řízení (strana u řidiče)

Spojka rizeni
obr.8 - spojka řízení (ve voze, pohled zespoda nad pedály)



Montáž:

Před montáží řízení si připravíme řízení na rozteč dle obr. 9, a obr. 10, rozteč A = 325mm. Nejprve si nasadíme spojku řízení na hřídel řízení ve voze a srovnáme volant do roviny (pokud volant není v rovině a spojka by neseděla dle obr.10, musíme poposadit volant, jen tak zajistíme bezpečně rovinu, někdy je nutné po montáži nechat seřídit geometrii v odborné dílně), pak teprve zasunem řízení na své místo obraceným postupem jako jsme demontovali, jen spojku řízení usadíme a utáhneme až po úplném utažení celého řízení do vozu (obě podkovy). Veškeré šrouby potřeme speciálním lepidlem na šrouby a utáhnem. Při připojování řídících tyčí budem potřebovat pomocníka aby nám pomalu točil volantem (nebo mužem jednu stranu vozidla nadzvednout a budem moci hnout řídící tyčí, ale je to zdlouhavé), abychom našli správné místo pro uchycení řídících tyčí.
Serizeni rozchodu
obr.9


obr.10

Montáž servo řízení:

Je prakticky totožná s montáží hřebenového řízení akorát se lépe nandává (spíš jediná možnost jak ho nandat) pokud máme sundané trubky pro přívod a odvod kapaliny, ale i tak je umístění na místo spíše pro znalce rubikovi kostky :-). Opětovné připojení trubek musíme provézt ještě před usazením řízení do svých úchytů ,jinak nemáme průtočné šrouby nebo převlečné matice šanci utáhnout po montáži a utažení (vše jako při hřebenovém).

Mužeme začít s přípravou další částí systému, vyrovnávací nádržky obr.11, servo čerpadlo obr.12. Velkou výhodouje, že veškeré karoserie Kadett jsou na tuto variantu připraveny a nemusíme nikde vrtat žádné díry, vše je připraveno na místě kde to máme mít, včetně 3x závit v bloku motoru pro uchycení čerpadla. Po montáži těchto komponent začnem připojovat hadice.
1x nádržka - širší hadice k servo čerpadlu, tato hadice je bez tlaku, uchycená pouze svorkami.
1x nádržka - slabší hadice 10mm k servo řízení, je bez tlaku, uchycená pouze svorkami a je pro přepad z řízení
1x servo tlustá tlaková hadice se šroubením připojení k řízení.
Nadrzka
obr.11 - vyrovnávací nádržka kapaliny pro řízení (vedle akumulátoru)

Servocerpadlo
obr.12 - servo čerpadlo, pohled z vrchu, přední strana bloku motoru, uchycení

Když máme správně uchycené řízení a připevněné veškeré komponenty na voze, mužem nalít kapalinu do nádržky, poté pomalu točíme rukou servo čerpadlem ve směru otáčení motoru, čerpadlo se naplní olejem a teprve potom mužem nasadit klínový řemen a napnout ho. Klíčem číslo 22 nejprve povolíme napínací šroub na čerpadle (obr.13) a poté nasadíme řemen. Po uchycení i ostatních demontovaných částí vozu, které jsme měli povolené či sundané, můžeme nastartovat motor. Nejprve nám řízení bude trochu vrnět, ale to je důsledkem zavzdušnění, řízení odvzdušníme vytočením kol z pravého plného rejdu do levého, toto několikrát opakujem a necháme pomocníka sledovat zda nám kapalina někde nevytéká. V tomto okamžiku by řízení mělo jít tiše bez jakýchkoliv rán či vrnění. U mě se tak bohužel nestalo a poprvé mi řízení ZF vytékalo po hřebenu prachovkama ven a podruhé řízení z vozu NEXIA vytékalo z hadicové spojky na tlakové hadici.
Napinaci sroub
obr.13 - servo čerpadlo, pohled ze spodu, napínací šroub