Autor: Topas

Diagnostika bohatosti směsi u motorů se vstřikováním MULTEC

 

Chci se s vámi podělit o informace, které jsem získal na jednom polském webu věnovanému autům Opel Astra. Jedná se o okamžitou kontrolu bohatosti směsi, resp. zda řídící jednotka správně reguluje podle údajů z lambda sondy.

Princip je jednoduchý. Stejně jako při odečítání chybových kódů z paměti ECU pomocí blikání kontrolky ECU je třeba propojit kontakty A a B na diagnostickém konektoru – viz. obrázek:

 

Obr. 1 – diagnostický konektor ALDL (foto ã internet)

 

 Já osobně používám obyčejnou malou kancelářskou svorku. Potom po zapnutí zapalování je možno odečíst chybové kódy. Pokud ovšem nyní nastartujeme motor, tak bude kontrolka ECU blikat v závislosti na funkci regulačního obvodu bohatosti směsi, tj. v závislosti na funkci lambda sondy:

  • bliká cca 2,5x za sekundu – regulace vypnutá (studená lambda sonda)
     

  • bliká cca 1x za sekundu – regulace zapnutá – ECU reguluje směs podle údajů lambda sondy
     

  • svítí trvale déle než 2,5 sekundy – příliš bohatá směs
     

  • nesvítí déle než 2,5 sekundy – příliš chudá směs

 

Výše uvedenou diagnostikou se dá odhalit závada lambda sondy anebo jiných částí vstřikovacího systému. Pokud např. použiji novou lambda sondu a pořád budu mít příliš chudou směs, tak bude pravděpodobně poškozený (ucpaný) vstřikovací ventil, nebo poškozené těsnění mezi hlavou a výfukovým kolenem, atd. Naopak, pokud mám v pořádku vstřikovací ventil (-y) a ECU stále hlásí chudou nebo bohatou směs, tak bude asi v háji lambda.

Tato diagnostika je vyzkoušená na Daewoo Nexia 1,5 16V (onen polský kolega, od kterého mám tyto informace) a dále na Oplu Astře 1,6 8V (motor x16sz). Předpokládám, že to bude fungovat na všech jednobodech i vícebodech, pokud mají diagnostický konektor (ALDL).

Topas
Astra Caravan, x16sz, 1995

Pozn. Roger: Napište mi na kterych motorech se vám povedlo, nebo nepovedlo tento návod vyzkoušet.